10.04.2025

Verantwortungsvoller Umgang mit Smartphone und Internet

Da Smartphones und Anwendungen wie TikTok, Snapchat und Instagram aus dem Leben unserer Jugendlichen nicht mehr wegzudenken sind, wurden auch in diesem Schuljahr in den ersten, zweiten und dritten Klassen wieder Workshops zum verantwortungsvollen Umgang mit digitalen Geräten angeboten, wobei unterschiedliche Schwerpunkte gesetzt wurden.

In den ersten Klassen hat sich schon zum wiederholten Mal Herr Manfred Etlinger bereit erklärt, die Workshops kostenlos anzubieten.

In den zweiten Klassen wurde Dipl.-Ing. Karl Pfeffer von der Initiative SaferInternet engagiert. Auch das hat bereits eine lange Tradition.

In den ersten beiden Klassen wurden insbesondere die Themen Datenschutz und Cybermobbing, Bedrohungen und Risiken in digitalen Umgebungen sowie das bewusste Gestalten der eigenen digitalen Identität thematisiert.

In den dritten Klassen konnten wir die Polizei für Workshops im Rahmen des Programms Click & Check gewinnen. Diese wurden von Mag. Regina Wagner und Sarah Zögl geleitet. „Das Gewaltpräventionsprogramm „Click & Check“ befasst sich mit der Förderung eines verantwortungsvollen Umganges mit digitalen Medien. Darüber hinaus wird ein besonderes Augenmerk auf die präventive Rechtsinformation im Speziellen mit den Jugendschutzbestimmungen gelegt, da Jugendliche in ihren unterschiedlichsten Lebenswelten mit verschiedenen gesetzlichen Bestimmungen konfrontiert werden.“ (Quelle: Bundeskriminalamt)

Zusätzlich zu diesen Workshops werden viele dieser Themen auch im Unterricht der digitalen Grundbildung aufgegriffen und diskutiert.

07.-10.04.2025

Latein-Bundesolympiade
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Von 7. bis 10. April 2025 durfte ich als Sieger des niederösterreichischen Fremdsprachenwettbewerbs in der Kategorie „Langlatein AHS“ an der Bundesolympiade der klassischen Sprachen Latein und Griechisch in Bregenz teilnehmen. In intensiven Übersetzungseinheiten arbeiteten wir an Texten zum Thema „Krieg und Frieden“ von Autoren wie Cicero, Seneca und Livius. Neben der Vorbereitung auf die Abschlussklausur blieb auch Zeit für ein Kulturprogramm, so wurden etwa die Seebühne und das Landesmuseum Vorarlbergs besucht. Die Olympiade war für mich eine fachlich wie persönlich bereichernde Erfahrung und bot die Möglichkeit zum Austausch mit den besten Lateinschülerinnen und Lateinschülern Österreichs.

Bernhard Öhlböck, 7A

09.04.2025

Frohe Ostern

wünscht die 2h

02. - 09.04.2025

Alive, alive, oh! 6AB in Ireland
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The classes 6A and 6B went on a language week to Dublin, Ireland. Every day we visited amazing places, went to school four times and learned many interesting facts about Ireland’s history, food, culture and music. On 2nd of April 2025 we took the flight EI661 with Aer Lingus from Vienna to Dublin where our journey started:

As soon as we landed in Dublin, we were picked up by a bus and drove to our language school. There we started our orientation tour, where a guide showed us around the city center and explained a bit about the most important monuments and sights of Dublin. For example, we learned about the Spire of Dublin, which is a 120-meter-tall steel monument and symbolizes the modern renewal of the city. We took a walk along the river Liffey and ended our tour at the language school. Afterwards, we went to a meeting point, where we first met our host families.

On our first full day in Dublin, Thursday, we visited Trinity College. There, we had the chance to see the famous Book of Kells, which was really fascinating. Afterwards, we explored the campus and enjoyed the beautiful surroundings. While we were walking around, our teachers told us some interesting facts about the history of the college.

On Friday, we learned a lot about the Great Famine and other hardships that led to emigration in Ireland. After a short morning at school and some free time, we visited the Jeanie Johnston Ship, where we took a guided tour and discovered more about the difficult journeys Irish people undertook during the Great Famine, as well as the impressive history of the ship itself. Later, we went to the EPIC Museum, which gave us an even deeper understanding of Irish emigration through its interactive exhibits. It was a very interesting experience that helped us learn more about Irish history and the stories of those who left the country.

On the fourth day, Saturday, we had to get up really early in order to get on our bus tour. Our travel guide gave us insights on some historical events of Ireland on our four-hour bus trip. The Cliffs of Moher were breathtaking and though it was windy, we had beautiful weather. After visiting the stunning Cliffs of Moher, we stopped in a little town where we had lunch in a local pub. The food was great. While most of us enjoyed the tasty food at the pub, some started exploring the town picking wild garlic. After a short rest, we went on another bus ride — this time to Galway. Some of the students went exploring, others were looking for souvenirs and one group of students even saw a street magician perform a stunt. Finally, after a long day, on the bus ride home we sang “I am from Austria” and “Molly Malone – Alive, alive, oh” for our lovely tour guide.

On Sunday morning we drove to the Wicklow Mountains and Glendalough by bus. We walked through the forest, enjoyed the lakeside and a view of the Round Tower. After that we were at a sheep farm where we watched the farmer commanding his dogs with different whistles to herd his sheep. At the end of the show, we were allowed to pet the lambs – they were really fluffy. In the afternoon we had some free time. All in all, it was an enjoyable day.

On Monday school started at 9:30 again. We prepared for the presentation on Tuesday and chatted a bit with the teachers of International House Dublin. In the afternoon, we had free time in the city. Some of us went shopping in the posh streets, others browsed through shops or just enjoyed the atmosphere. Then we took the bus back to our host family and ended the day in a park with beautiful flowers, a playground, and sports equipment.

On our last full day in Dublin we presented the researched topics on Ireland’s culture, history, religion, music and sports and were astonished how much we’d found out about this country during this week. In the afternoon we visited Malahide Beach, lying in the beautiful sand, playing games and chatting about our experiences. One of us was even brave enough to jump into the freezing water of the Irish sea.

On the day of our departure from Dublin, we had to get up early because our flight was scheduled for 7 a.m. We said goodbye to our host families and met up in a parking lot, from where we took a bus together to the airport. Checking in went smoothly, and we had enough time before the flight to buy something to eat or shop for some souvenirs. We landed around 11 a.m., and after collecting our luggage, we all said our goodbyes.

We truly enjoyed our time in Ireland. It was a very interesting experience, and we learned a lot about both Dublin and Ireland. Every day, we went on exciting trips to various sights across the country. Our favorite excursion was to the Cliffs of Moher, as it was incredibly impressive to witness such a site of natural beauty. Overall, it was an unforgettable week full of new experiences and wonderful memories.

08.04.2025

Erasmus+ Exhibition

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Our eventful week in the Netherlands and the numerous museum visits provided many opportunities to engage artistically with the impressions we gained. A selection of works is presented in this exhibition. Essentially, four groups of works can be distinguished.

In our engagement with the works of the "Golden Age" and the "Introduction to the Dutch" tour at the Rijksmuseum, the great masterpieces of Dutch painting were reinterpreted. Vermeer's Girl with a Pearl Earring (around 1665) appears as a remix, reimagined through the strictly reduced forms of Mondrian and in reference to Van Gogh. Classic Vanitas still lifes were also transferred into the modern everyday life with contemporary details.

The engagement with Van Gogh's works, after direct observation, continued through the online format Lesson Up, which was presented by our Dutch colleague and the educational curator of the Van Gogh Museum in the context of the EPAS webinar "How to discuss mental wellbeing in the classroom?". The goal was to understand landscape painting, long regarded as secondary in the "hierarchy of genres," as a way to express inner states.

Van Gogh's painting Bedroom in Arles (1888) was also artistically addressed. Egon Schiele had already referenced Van Gogh’s world-famous painting, creating My Living Room (also known as Room of the Artist in Neulengbach, 1911). Now, the students of class 7A and 6C followed his footsteps and attempted to artistically depict rooms that seemed to be falling apart. The combination of Van Gogh with an Austrian modernist is also found in the impressive oil painting by our school representative.

The positions in pop and street art seen in the MOCO and STRAAT Museums were particularly accessible to the students and served as the base for representations of their own world and pop culture. Another work was created in reference to Basquiat, who, originally from the graffiti scene, was the first African American artist to achieve a breakthrough in the world of art and made street art "acceptable".

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or OeAD-GmbH. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.

07.04.2025

Osterkarte selbst gemacht
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Wenn jemand noch auf der Suche nach einer Osterkarte ist, wird er bei den Schülerinnen und Schülern der 1C und der 1F sicher fündig. Im Rahmen der Digitalen Grundbildung wurden sehr kreative Bilder mit Paint erstellt.

Frohe Ostern!

04.04.2025

Geschichtliche Spuren im zweiten Bezirk
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Stadtspaziergang durch das jüdische Wien

Wir, die Schülerinnen und Schüler aus der 4c, unternahmen am 4. April einen spannenden Ausflug nach Wien. Als erstes wurde uns ein Einblick in die Zeit des Zweiten Weltkrieges gegeben. Anhand von vielen Bodeninschriften und anderen interessanten Denkmälern konnten wir die schreckliche Lage der Jüdinnen und Juden im Zweiten Weltkrieg noch besser verstehen und verinnerlichen. Mit kniffligen Fragen und interessanten Themen erreichte die Führung ihren Höhepunkt. Die Zeit verging leider wie im Flug, doch wir genossen es. Nach diesem interessanten und informationsreichen Vormittag konnten wir den Ausflug mit einem gemütlichen Essen ausklingen lassen. Insgesamt war die Exkursion ein großer Erfolg, den wir mit unseren Professorinnen Verena Kapeller und Theresa Zinnerer erleben durften.

Alexander Winkler & Sophie Schachinger / 4c

03.04.2025

Die 2. Klassen bei den Bezirksmeisterschaften Schwimmen
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Am 3. April 2025 fanden im DonauSplash Tulln die alljährlichen Bezirksmeisterschaften im Schwimmen statt, bei denen das BG/BRG Tulln mit zwei Teams aus den 2. Klassen vertreten war. In spannenden Staffelbewerben zeigten Burschen wie Mädchen, auch dank der regelmäßigen Schwimmeinheiten im Rahmen des Sportunterrichts in der 2. Klasse, tolle Leistungen. Die Mädchen konnten in ihrer Wertung den guten 3. Platz erreichen. Wir gratulieren herzlich!

Team der Mädchen: Lisa Grießlehner (2c), Klara Frank (2g), Anna Kisselev (2c), Annalena Tschantner (2g), Magdalena Fillek (2g), Annika Sinz (2c), Anja Brandfellner (2b), Dora Kovacs (2c)

Team der Burschen: Yannis Kordina (2e), Marc Koisser (2b), Fabian Emese (2g), Samuel Schmitz (2c), Noah Forster (2c), Jonathan Mayrhofer (2c), Markus Wagner (2g), Laurent Längauer (2e)

Maria Gerstenmayer, Wendy Prinz

02.04.2025

Roboter Labor 3e_3c

Labor der 3.Klassen

01.04.2025

Kugelgelenke 4e

3D Druck

28.03.2025

Kreisel

TeD 1B und 1D

26.+27.03.2025

Klingende Kulturtage der Musikgruppen 7.Klasse
  • 01_ImproKomposition

Die diesjährigen Kulturtage der 7.Klassen in Musik am 26. & 27.März standen ganz im Zeichen von Komposition, Improvisation und dem Einsatz verschiedenster Instrumente. 
So wurden am Mittwoch beide Musiksäle ganztags genutzt, um einerseits mit Instrumenten und der Stimme bestehende Songs zu musizieren und andererseits in einem Workshop mit Musiker Christian Kalchhauser auch eigene Melodien, Basslinien und musikalische Ideen zu finden, notieren und umzusetzen. 
Dies diente als Inspiration für den Nachmittag, wo in Kleingruppen eigene kleine Kunstwerke entstanden, die einander gegenseitig am Ende des Tages in einem "Wanderkonzert" präsentiert wurden. Mit einer bunten, vielfältigen Mischung von Ohrwürmern aus den dargebotenen Stücken endete dieser intensive musikalische Mittwoch.

Mit einigem Zug-Chaos und vielen Planänderungen startete der zweite Tag, letztendlich landeten wir irgendwann doch in Wien und konnten an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (mdw) viele Eindrücke zum Thema (Musik-)Studium in einer Plauderrunde mit aktiven Musikstudierenden sammeln und auch musikalisch mit ihnen arbeiten.

Die Schüler:innen wechselten in diesen beiden Tagen ihre Rollen von Musiker:innen zu Komponist:innen, Improvisateur:innen, Ballsportler:innen, Sonnengenießer:innen und Vielleicht-Bald-Studierenden mit Bravour und gestalteten diese Tage mit ihrem Engagement gemeinsam.
Wir wünschen viel Spaß beim Durchsehen der Fotos!

Doris Neubacher
Stefanie Wieser

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2024/25

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2023/24

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2022/23

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2021/22

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2020/21

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2019/20

Beiträge zu Aktivitäten im Schuljahr 2018/19

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2017/18

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2016/17

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2015/16

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2014/15

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2013/14

Aktivitäten aus dem Schuljahr 2012/13